Aukro.cz

Registrací na Aukru získáte možnost levně nakupovat, prodávat a ještě si užijete adrenalin z veřejné dražby. Svojí dokončenou registrací zároveň podpoříte tyto stránky a nic Vás to nebude stát. Pár dní po registraci na Aukru Vám přijde do poštovní schránky normální dopis a v něm je přístupový kód k dokončení registrace na Aukru. Ten vyplníte a můžete vesele prodávat i nakupovat a za zisky nakupovat třeba na našich stránkách. V případě dotazů nás kontaktujte.

Kontakt - - - Mapa stránek - - - FotoGalerie
Aktuální pozice: Home -

Železniční modelářství TTVLAK.cz nabízí prodej modelů renomovaných firem - v nabídce najdete vláčky, lokomotivy, startsety, stejně tak jako komplexní příslušenství pro vytvoření vlastní modelové železnice. Jestli chcete ušetřit nějakou korunu, nabízíme možnost nákupu v našem bazaru. Jako doplňující sortiment jsou drobnosti ve složkách Různé a Reklamní předměty TTVLAK.cz.

FILTR
Měřítko

Výrobce

Obchod
BAZAR
INFORMACE

Obchodní podmínky Comercial conditions Geschäftsbedingungen

Další stránky

Kouzlo modelové železnice

Snad neexistuje na světe kluk, kterého by nepřitahovaly v dětství vláčky. Ať již supící a kouřící parní lokomotivy nebo rachotící dieselové, či supermoderní elektrické, které dnes jezdí po celém světě. U mnoha chlapců tohle zůstane navždy jako nesplnitelný sen. Někteří se ale vydají na dráhu železničářů a stanou se součástí „modré armády“ a jejich sen se jim stane povoláním.

Mnozí by ale chtěli mít železnici nebo její část doma a chtějí jí věnovat svůj volný čas. A proto kdysi dávno vznikla modelová železnice. Vznikla nejen z důvodu hraní, ale i jako názorná pomůcka a také jako sběratelské odvětví.

Je naprosto fascinující vidět na nějakém prostoru zmenšeninu skutečné železnice, kterou si modelář postaví podle svého dětského snu. A mohou to být horská úbočí s malými lokálkami nebo starodávné parní lokomotivy někdy z počátku století nebo dokonce moderní současné tratě s vrchním vedením, kde se na hlavních rychlíkových tratích prohánějí ICE expresy.

Přitom ke splnění tohoto snu stačí tak málo. Věnovat se tomuto odvětví modelařiny, postupem času nakoupit nebo postavit nějaký základ naší vysněné tratě a pak jen doplňovat a budovat. Protože takové modelové kolejiště není záležitost jedněch Vánoc nebo letních prázdnin, ale je to koníček dlouhodobý, mnohdy na celý život. Vždy totiž bude co vylepšovat a zkrášlovat a samozřejmě také opravovat nebo rozšiřovat. A není to jen výsada kluků a jejich tatínků, ale pořád častěji se do takovéto zábavy zapojují holky a jejich maminky. Nemusí být zrovna technické typy, ale mohou zapojit svoji ženskou dovednost třeba při tvorbě stromečků nebo zahrádek u rodinných domků nebo celé zeleně v nějakém modelovém městečku.

A když to všechno funguje tak, jak má, není hezčí pocit, než sedět a od ovládacího panelu ovládat všechna ta hejblátka, která k modelové železnici patří. Ať již se jedná o automatické závory nebo osvětlení jak ulic, tak domečků nebo dokonce o jezdící auta a autobusy, které už v některých typech modelové železnice máme běžně k prodeji. Na ovládacích pultech se nastaví trať, semafory se přepnou na „zelenou“ a pak už jen stačí otočit knoflíkem transformátoru a náš vláček vyjíždí na svoji cestu po našem kolejišti, kde se křižují tratě, modely vláčků jezdí přes mosty, vjíždějí do tunelů a objíždějí kopce a hory. Svítící lokomotivy si osvětlují cestu do tmavého tunelového vjezdu a nejnovější modely jsou vybaveny i zvuky skutečné železnice. A když je noc a modely pouze svítí, je to jeden z nejhezčích pohledů co znám.

Ne, není to sen, ale jedná se o skutečnost, kterou máte nyní na dosah ruky. Stačí si pořádně prohlédnout naši nabídku a pouvažovat na případným kolejištěm a jeho vzhledem.

Samozřejmě je třeba brát důraz na velikost prostoru, který máme k dispozici. Někdo má třeba jen možnost zasouvat kolejiště pod postel, takže si vybere menší měřítko, jako třeba N nebo TT. Ten, kdo má prostor větší pouvažuje nad měřítkem TT nebo dokonce H0, kde by to chtělo asi tak půl běžné místnosti. A ti co mají k dispozici „tělocvičny“ mohou stavět jak v měřítku 0, tak dokonce v největším, které se někde nazývá I a jinde G. G jako „garden“ , což je vhodný termín pro zahradní železnici, kde máme koleje, které mohou být celoročně venku na zahradě a tak si postavíte zmenšeninu skutečné železnice a každý, kdo půjde kolem Vašeho plotu zůstane stát s otevřenou pusou a bude obdivovat tu nádheru.

A nesmíme zapomenou ani na sběratele, kteří si kolejiště nemohou postavit buď z důvodu volného prostoru nebo proto, že mají raději modely vystavené ve vitríně. Existuje totiž nepřeberné množství a variant jednotlivých modelů, takže snad není v lidských možnostech sesbírat naprosto všechno z jednoho měřítka. Proto se sběratelé většinou zaměřují buď na určité epochy skutečné železnice nebo na konkrétní modely. Někdo sbírá jen parní lokomotivy, jiný zase pouze cisterny nebo osobní vagóny. Zde si může každý vybrat to, co se mu líbí nejvíce.

Zkrátka s modelovou železnicí nikdy neuděláte chybu. Je to jeden z nejlepších dárků a navíc se dá sběratelství brát jako velmi výhodná investice. Spousta modelů získává časem na ceně a na rozdíl třeba od televize nebo počítačů kde cena klesá, roste cena železničních modelů v závislosti na poptávce nebo podle počtu vyrobených kusů. Existují sběratelské sety, které byly vyrobeny pouze v omezeném množství, každý kousek má vlastní certifikát a pokud nějaký takový raritní kousek do sbírky získáte, můžete být za pár let velmi mile překvapeni, jak jeho cena vzrostla. Pokud ten model nezničíte, můžete si být jisti, že jeho cena bude vzrůstat. Samozřejmě ne ze dne na den, ale časem. Rozhodně se investované finance do sběratelství železničních modelů rozmnoží rychleji než v kterékoli bance. Co s penězi na vkladní knížce? Nic, máte jen ty peníze. Ale investice do modelu Vám přinese nejen radost z toho, že ten model máte doma ve vitríně a že se můžete kochat pohledem na tu nádheru, tak i zisk, až se rozhodnete po letech model prodat nebo vyměnit za něco jiného. Světoví boháči investují do nemovitostí, drahokamů nebo vzácných obrazů, kde se točí miliony. Ale pouvažujte do čeho investuje běžný člověk – koupí si lednici, pračku, auto, mobil, televizi, DVD, PC a já nevím, co ještě. A jakou to bude mít cenu za 5, 10 nebo 30 let? Nulovou, protože 90% toho skončí ve šrotu. Kdežto vláček na ceně ani ztratit nemůže a investice do takových modelů je totéž, jako investice milionářů. A to nemluvím o skutečných modelových raritách, kde jdou ceny do statisíců. I takové modely existují.

A kdo chce jezdit i sbírat, tak ten sbírá modely drahé, kdežto na běžné ježdění si sežene modely starší, použité a mnohem levnější. Je samozřejmě velký rozdíl, když Vám na zem spadne lokomotiva za pár korun než rarita za tisíce, ale i to stává. Takže je naprosto logické, že starých modelů bude neustále pomalu ubývat, protože se vždy nějaký rozbije a vlastnictví takových rarit přináší sběrateli velké uspokojení, protože má něco, co jiný už nemá a ani nesežene. To je právě to sběratelství.

Zkrátka modelová železnice není koníček, ale kůň na celý život. A podporuje nejen ducha, ale i tělo, neboť v republice je mnoho muzeí železnice a mnoho velkých modelových kolejišť. A když si naplánujete rodinný výlet do takového muzea a navíc skutečným vlakem a auto necháte po dlouhé době v garáži, tak po návratu zjistíte, že jste udělali něco pro zdraví, když jste někde museli jít kousek pěšky a navíc při pozorování skutečné krajiny kolem skutečné železnice získáte zadarmo nejlepší inspiraci pro svoje modelové kolejiště.

Zkuste to a časem uvidíte, že jste se rozhodli správně.

Napsáno 18.7.2007 Ryšavý Ivan - železniční modelářství TTVLAK